Matěj

U Matěje byl diagnostikován dětský autismus a špatná koordinace končetin.

U Matěje byl diagnostikován dětský autismus a špatná koordinace končetin.

V roce 2005 byl půl roku zařazen do mateřské školy běžného typu. Na základě jeho postižení byl přeřazen do speciální mateřské školy a v září 2008 nastoupil do  mateřské školy běžného typu, která je součástí naší základní školy. Vzhledem k tomu, že vedoucí učitelka už měla 13letou praxi ve speciální mateřské škole, byl pro ni Matěj výzvou.

Chlapec byl integrován ve třídě se sníženým počtem dětí. Díky tomu, že se pohyboval mezi zdravými, mohl pozorovat běžné projevy dětí a také je napodobovat. Pod vedením asistentky a za použití piktogramů (kartiček s vyobrazením činností) zvládal veškeré úkoly a velmi dobře spolupracoval. Neměl rád velký kolektiv, a tak komunikoval spíše jen se svou asistentkou. Do společenských dětských her se nezapojoval.                                                  

Mezi základní a mateřskou školou je velmi úzká spolupráce. Učitelé poznávají předškolní děti a naopak děti se seznámí s učiteli a se školou, do které budou chodit. Organizujeme společné besídky, sportovní olympiádu, návštěvy ve vyučování, společné hodiny tělocviku, výlet s předškoláky a prvňáky. Další možností, jak blíže poznat předškoláky a umožnit jim seznámit se se školou, třídou a některými učitelkami, je přípravný kurz pro předškolní děti, Škola nanečisto.  Matěj přišel na první lekci s maminkou, která mu pomáhala při plnění úkolů, další lekci už zvládl sám, bez maminky. I když některé děti znal ze školky, přesto se stranil kolektivu, udržoval si stále odstup. Přípravný kurz navštěvoval velmi rád a podle maminky se vždy těšil. Úkoly plnil dle svých možností a nevadilo mu už tolik, že při opravování správného úchopu tužky dochází ke kontaktu.

Chlapec neměl rád přímý kontakt s dětmi ani s cizí dospělou osobou, nerad se zapojoval do společenských her. Jeho unavitelnost, ale i radost se projevovala máváním rukou, občas byl neústupný, tvrdohlavý.

„Na závěr kurzu při předávání diplomu mi podal ruku a to se domnívám, že byl první krok k důvěře,“ říká třídní učitelka . Nástupem na základní školu ve školním roce 2009 se jeho chování začalo měnit. Matěj se začal zapojovat do různých her. Přestal mu vadit velký kolektiv, komunikoval a sám začal vymýšlet různé aktivity. Děti mu pomáhaly, tolerovaly jeho pomalejší tempo.

Ve 2. třídě byly u Matěje diagnostikovány specifické vývojové poruchy učení. Tato porucha + autismus + špatná koordinace vyžadují v jeho práci při vyučovacím procesu značné soustředění a vypětí, které je nutné kompenzovat relaxací, případně částečnými úlevami.  

Dovede pracovat dobře, plní zadávané úkoly a z toho „nemá svůj den“. Nic se mu prostě nedaří. Z předmětů má nejraději matematiku, ale i v českém jazyce dosahuje s pomocí asistentky dobrých výsledků. Má k dispozici tabulky s přehledem pravopisných jevů, vzorů, násobků.... Rád píše na tabuli, čte a velmi rád je pochválen a oceněn. 

Nedařilo se mu vzhledem problémům s koordinací rukou tolik ve výtvarné výchově a pracovních činnostech. Zde se u něj dříve projevoval nezájem o práci, nesoustředěnost, byla vždy nutná pomoc asistentky. Má tedy poslední dva roky zkrácenou výuku, výtvarnou výchovu i pracovní činnosti vykonává v domácím prostředí. Matěj je nyní v 5. třídě a pracuje stále se „svou“ asistentkou.                                                         

Ke zklidnění i k větší soustředěnosti mu pomáhají šachy. Od třetí třídy chodí do šachového kroužku a rozvíjí tak i své logické myšlení. Dosahuje v něm velmi dobrých výsledků a s maminkou jezdí po soutěžích.

Integrovat Matěje do běžné základní školy se daří. V našem případě hlavně díky velmi úzké a pružné spolupráci mateřské a základní školy, díky spolupráci jednotlivých učitelů, spolupráci s SPC a odborným konzultantem a v neposlední řadě díky výborné každodenní spolupráci s rodiči a především s Matějovou matkou.

Naše škola je úplná, ale menší, panuje zde rodinná atmosféra, každý každého zná, na každém nám záleží. Možná i proto se nám, ale i Matějovi, zatím daří.

Zpět na profil školy