Kdo chce, hledá způsob. Kdo nechce, hledá důvod

Publikováno 11. 6. 2015 ZŠ a MŠ Ostrava, Na Mlýnici

Zkušenosti: odlišný mateřský jazyk

Integrace žáka s odlišným mateřským jazykem

Čtrnáctiletý vietnamský chlapec Duy se před půl rokem přestěhoval do České republiky, kde v minulosti nikdy nebyl a to konkrétně do Ostravy. V Ostravě navíc žije pouze se svým strýcem a bratrem a je tak odloučen od většiny své rodiny. Přestože vůbec neuměl česky, nastoupil do 7. třídy Waldorfské základní školy. Na této škole jsou děti do konce 7. třídy hodnoceny slovně, nikoli klasickými známkami, jak známe z většiny škol. Tento přístup umožňuje individuální zacházení s každým žákem, nesnaží se za každou cenu unifikovat, ale v každém rozvíjí jeho přirozený talent. To vede k tomu, že se žáci do školy více těší a raději se učí, pokud vidí v daných činnostech smysl. Děti nejsou ve svém vývoji brzděny, jsou podporovány k vlastnímu kritickému uvažování. I přes určité počáteční obavy ředitelky a učitelského sboru z jeho možné problematické adaptace na nové prostředí, které především pramenily z jeho neznalosti českého jazyka, si Duy na nové podmínky velmi rychle přivykl. K rychlé adaptaci mu zpočátku pomohla přítomnost jeho chůvy při výuce. Dnes zvládá komunikovat v českém jazyce, ač samozřejmě mnohým obratům i větám ještě nerozumí. Ve škole dokáže chápat učivo a dělá nemalé pokroky. Nejvíce mu jde matematika, se kterou dokonce spolužákům sám pomáhá. Dle vyučujících se v matematice zdá být jedním z nejlepších ze třídy. Naopak nejtěžší je pro Duye pochopitelně český jazyk, ve kterém má povoleno využívat slovník. Zde spolužáci naopak pomáhají jemu. V hodinách tělocviku ho nejvíce baví hrát fotbal, ve kterém je také dle jeho spolužáků velmi dobrý.

Ve třídě, do které Duy chodí, panovala přátelská atmosféra a Duy do ní dobře zapadl. Spolupráce při hrách o přestávce probíhala spontánně prakticky mezi všemi a přes určitou jazykovou bariéru nebyl Duy v žádném případě z kolektivu jakkoli vyloučen a zapojoval se do aktivit se svými spolužáky. O jeho přijetí ostatními žáky do kolektivu svědčí i to, že někteří spolužáci navštívili Duye u něj doma. Celkově se tak dá říci, že přechod Duye do nového prostředí proběhl bezproblémově a ke spokojenosti všech.

Napsáno studenty Fakulty sociálních studií Tomášem Volkem, Tomášem Škrábalem a Matějem Konštackým

Zpět na profil školy