Karty potřeb dětí pro sebereflexi praxe učitele

Publikováno 8. 7. 2018 Autor Lea Mentlíková

John Hattie říká, že některé vyučovací postupy jsou bezesporu účinnější než jiné, ale žádný nemůže garantovat úspěch. Podstatné je, jak učitel vyučuje. Tvrdí, že pokud vůbec existuje nějaký obecný princip dobré praxe, pak snad ten, že výuka musí reagovat na konkrétní potřeby dětí, které učitel právě vyučuje. A to se hezky řekne, ale hůře udělá. Proto jsme vytvořili kartičky potřeb, aby se vám na toto téma lépe přemýšlelo.

potřeba dítěte škola individualizace učeníNa úrovni potřeb dítěte můžeme vnímat dva druhy potřeb:

a) učící potřeby (ve vztahu, kolik toho aktuálně teď umí a jaká je jeho zóna nejbližšího vývoje, jaké preferuje učící styly apod.)

b) psychologické potřeby (ve vztahu k tomu, jak se dítě cítí a co v návaznosti na to potřebuje)

Tento článek se zaměřuje na druhou skupinu a nastiňuje dva způsoby práce s kartičkami potřeb dětí pro učitele. Kartičky vznikly v rámci Akademie pro ředitele, protože vizí naší organizace je škola pro děti v pravém slova smyslu.

>> Kompletní metodiku práci s kartami stáhnete zde. || Karty stáhnete zde. <<

 

V JAKÝCH SITUACÍCH KARTY POUŽÍVAT

  • Primární cíl karet je zhodnotit vaši učitelskou praxi. Co z hlediska potřeb dětí vaše hodiny plní a co ne? Co by se dalo vylepšit?

  • Dále je lze použít během přípravy na hodinu a ověřit si, že na potřeby dětí myslíte a jakými konkrétními přístupy je naplňujete.

  • Můžete je také použít při vypilovávání podpůrných plánů.

  • K vytyčení priorit - tedy k definování toho, jaké potřeby dětí jsou pro vaše děti ve třídě aktuálně prioritní oproti jiným

  • Pro zamyslení se nad dítětem, které ve škole nějakým způsobem selhává.

  • Nebo jakkoliv se vám bude hodit :). V metodice také najdete METODIKU PRO RODIČE.

 

Použití č. 1: VOLNÁ REFLEXE

     Udělejte si čas a pohodlí. Karty slouží k reflexi vaší výuky z pohledu potřeb dětí. Nachystejte si tužku a papír na poznámky. Vezměte si do ruky balíček karet nehledě na jejich pořadí a berte je postupně. Zamyslete se nad danou potřebou. Proč ji dítě má? Naplňujete ji? Jak ji můžete naplnit? Až vás nebude k dané kartě nic napadat, podívejte se do následujícího seznamu otázek a nechte se inspirovat.

     Karty slouží k inspiraci, a tak je nechte na sebe působit a zapište si vše, co vás k nim napadá. Až doberete celý balíček, zhodnoťte svoje zápisky a stanovte si priority. Doporučujeme si vybrat ideálně tři nejdůležitější inspirace - to je totiž počet, který člověk udrží v aktivní paměti. Až teprve tehdy, když zhodnotíte, že se vám podařily promítnout do hodiny (stanovte si, jak to poznáte), tak se můžete vrhnout na další.

 

Použití č. 2: VYTYČENÍ VIZE UČITELSKÉ PRAXE Z POHLEDU POTŘEB DÍTĚTE
 

1. krok: Analýza priorit

- rozdělte balíček na potřeby do následujících hromádek a u každé potřeby si přečtěte doplňující otázky:

  • potřebu, kterou chci adresovat(uji)  ve své výuce obecně/v následující hodině

  • nevím jistě, zda tuto potřebu chci adresovat ve své výuce/v následující hodině

  • nechci adresovat ve své výuce/v následující hodině
     

2. krok: Analýza současného stavu

- vezměte si první hromádku a rozdělte ji:

  • aktuálně adresuji často
     
  • občas adresuji
     
  • neadresuji

 

3. Krok Analýza ideálního stavu

- vyfoťte si předešlý stav, poté postupně projděte  jednotlivé balíčky a přeskládejte potřeby na:

  • chci adresovat vždy (toto je můj základ)
     
  • chci adresovat méně často
     
  • chci adresovat příležitostně

 

      Pokud kartičky vyzkoušíte, budu moc ráda za vaši zpětnou vazbu, jak se vám s nimi pracovalo a pokud vás napadne úprava metodiky tak, aby byla ještě užitečnější, dejte vědět :). Můžete mi napsat na lea.mentlikova@llp.cz. 

Zpět na přehled článků