Boříme předsudky

Kristýna

Kristýna je od narození tělesně postižená, neovládá ruce ani nohy, v poloze v sedě musí mít korzet a vypodložená záda a lokty v invalidním vozíku, na golfovém kočáře se může přemisťovat jen na kratší vzdálenosti, protože nemá zdravou páteř. Ve škole leží na břiše a opírá se o lokty, má sražené dvě lavice a leží na pěnových podložkách, píše pusou. Když byla malá, dokázala ještě udržet pero v ruce mezi prsty, naučila se tak psát, později už to nešlo a musela se naučit psát pusou. Píše pomaleji než ostatní děti, ale krasopisně. Je mentálně zdravá a dobře se učí, běžně komunikuje s asistentkou.

První stupeň základní školy ještě absolvovala v místě svého bydliště, ale necítila se tam dobře mezi spolužáky, ani vedení nepodporovalo asistenci. Rodiče se proto rozhodli ji dát na Základní školu, kde byla asistence už běžnou podporou integrovaným dětem. Ve škole je výtah i bezbariérové WC. Žádné další zvláštní potřebné technické uzpůsobení ve škole Kristýna nepotřebovala. Každý rok dostává své vlastní nové učebnice, aby je měla čisté, když si ústy otáčí stránky.

Jelikož je Kristýna mentálně naprosto zdravá, může bez problémů komunikovat s asistentkou a sama si říct, s čím potřebuje zrovna pomoci, např. něco podat, dát napít, najíst, na WC. Je důležitá naprostá důvěra ve vztahu mezi ní a asistentkou. Za dobu co nastoupila do první třídy, se u ní vystřídalo několik asistentek, a ne se všemi měla Kristýna úplně dobrý komunikační vztah. Asistentka ji také pomáhá při jídle na obědě, když mají odpolední vyučování.

 

Na naší základní škole, kam nastoupila v 6.třídě, je velmi spokojená. Spolužáci ji přijali dobře. Snažila se co nejvíce zapadnout a získala si kamarády. Snaží se jí pomáhat, jsou k ní ohleduplní. Kristýna má výborné studijní výsledky, je velmi šikovná ve výtvarné výchově, maluje pěkně ústy, v rukodělných technikách dokonce dokázala háčkem v ústech s pomocí krabice nebo prstů asistentky uplést šálu. Je pěvecky nadaná, několikrát reprezentovala školu ve zpěvu a také v recitačních soutěžích. Je omluvená, vzhledem ke svému hendikepu, z tělesné výchovy. Ostatní předměty absolvuje všechny. Asistentka u ní ve třídě sedí v lavici a manuálně jí pomáhá, když je potřeba. Také jí pomáhá při stěhování se ze tříd do tříd. Učitelé se jí snaží maximálně vyjít vstříc, např. jí dávají více času na psaní. Všichni jsou k ní velmi tolerantní.

Kristýna se účastní také školních výletů a akcí pořádaných školou. Má skvělou třídní učitelku, která vždy když se jede na exkurzi, vše dobře promyslí, aby měla Kristýna bezbariérový přístup a mohla se bez problémů pohybovat na vozíku tam, kde ostatní. Rodiče se snaží ji ve všem podporovat a dělají všechno pro to, aby se mohla účastnit všeho, jako ostatní spolužáci. Zúčastnila se se třídou, za pomoci rodičů,  i lyžařského výcviku a dvoudenního výletu do zahraničí.

 

Kristýna má veliký elán do života, je velmi společenské povahy, nemá problém se seznamovat s novými lidmi, je kamarádská. Neustále se snaží se překonávat, jde si za tím, co ji baví a v tom se zdokonaluje. Možná i proto se jí podařilo udělat talentové zkoušky a byla přijata na hudební konzervatoř. Nyní ji čeká další nový začátek – na střední škole.

Je vděčná, že mohla 4 roky chodit na základní školu s podporou integrovaných žáků a cítit se jako ostatní zdravé děti. Ve škole ji podporovali a pomáhali jak spolužáci, tak asistentka, učitelé a v neposlední řadě paní ředitelka, která je ráda, že mohla Kristýně toto studium umožnit. 

Zpět na profil školy